پروژه کارآفرینی نصب جالیوانی در اماکن عمومی

دسته بندي : کارآفرینی » خدماتی و آموزشی
پروژه کارآفريني نصب جاليواني در اماکن عمومي در 35 صفحه ورد قابل ويرايش




1-1-تعيين گرايش وعنوان پروژه



عنوان پروژه ، جاليواني جهت نصب در اماکن عمومي ميباشد. بر اساس تحقيقات انجام شده از مشکلات موجود به هنگام نوشيدن آب از آبسرد کنهاي موجود در اماکن عمومي نشان ميدهد که بارزترين مشکل نبود ليوان و به تبع آن نوشيدن آب با دست و يا مستقيما با دهان ميباشد .

لازم به ذکر است که در حال حاضر چند نوع بيماري مسري وجود دارد که از طريق نوشيدن آب در اماکن عمومي با دست ويا با دهان انتشار ميابد. علاوه بر اين نوشيدن آب با دست آلوده نيز موجب بروز بيماريهايي در خود افراد ميشود که ميتواند مسري و غير مسري باشد . بنابراين هر اقدامي که در راستاي پيشگيري از بروز بيماري ها در جامعه صورت گيرد ميتواند از همه ي جهات به نفع آن جامعه باشد.

پس در اين قسمت يک مسئله مطرح ميشود و به دنبال آن يک نياز شکل ميگيرد ، نياز به ليوان در محل قرار گيري آب سردکن ها و آبخوري ها و همچنين نياز به جايي براي نگهداري اين ليوان ها.



2-1- تعيين استراتژي و اهداف پروژه



بر اساس نظر سنجيهاي به عمل آمده از مديريت اماکن عمومي مشخص شد که نصب جاليواني در محل قرار گيري آب سردکن ها ، هزينه هاي بسياري را متوجه آنها ميسازد. از طرفي هم اقدامي جهت جبران هزينه هاي صرف شده در اين زمينه صورت نگرفته است.

علاوه بر همه ي اينها نميتوان از آلودگي ناشي از دور ريختن ليوانها پس از استفاده نيز چشم پوشي کرد . چون اين موضوع هم يک معضل در مديريت و بهداشت اماکن عمومي ايجاد ميکند. و به دليل بروز همين ذکر شده است که ما فقط ميتوانيم در مکانهاي خصوصي و کم تردد ، ليوان را در کنار آبسردکن بيابيم.

نتيجه اينکه در اين بخش نيز مسئله اي ديگر و نيازي ديگر شکل ميگيرد، نياز به يک

2

جاليواني که هم پاسخگوي نياز مردم به ليوان در هنگام نوشيدن آب باشد و هم تا حدودي به نفع مديريت اماکن عمومي واقع شود و يا حداقل اينکه ضرري را متوجه آنها نسازد.



3-1- تعريف مفاهيم اوليه



در پروسه ي ايده پردازي و طراحي جاليواني مزبور جهت استفاده در اماکن عمومي اين موارد بايد در نظر گرفته شود :

• آبسردکن – نبايد فراموش کرد که اين محصول جهت قرار گيري در نزديکي آبسردکن ها و آبخوريها طراحي ميشود. بنابراين بايد قابليت نصب بر روي اين دستگاه ويا ديوار کنار آن را دارا باشد.

• ليوان – ليوانهايي که داخل اين محصول قرار ميگيرند يکبار مصرف هستند، بنابراين انجام تحقيقات در خصوص انواع ليوانهاي يکبار مصرف ، استانداردها و موارد مصرف آنها نيز ضروري ميباشد.

• يوزر يا استفاده گر – شناخت کامل نيازها ، علايق و رفتار استفاده کننده در خصوص محصول مورد نظر از اصول اوليه ي طراحي است که در فصل بعد به طور کامل و دقيق مورد بررسي قرار ميگيرد.

در اين پروژه استفاده گر ميتواند همان مراجعه کننده به مکان عمومي باشد و به طور معمول مراجعين به اماکن عمومي از تمامي اقشار و طبقات اجتماعي در همه ي سنين و همه ي شرايط ميباشند. مانند : کودکان ، سالمندان ، افراد بيمار ،مسافران ، توريستها و جهانگردان و...

• واسطه ها – تمامي محصولات مورد استفاده در جوامع جدا از طراح و توليدکننده به وسيله ي واسطه و يا واسطه هايي به دست استفاده گرها ميرسد که معمولا اين واسطه ها عبارتند از : تبليغات ، بازاريابها و فروشندگان.

در خصوص اين پروژه ، يک واسطه ي خاص وجود دارد که همان تصدي گري و مديريت مکانهاي عمومي است که بر خلاف واسطه هاي ديگر هيچ سودي از اين عمل متوجه آن

3

نميباشد. بنابراين جهت نصب اين محصول در اماکن عمومي ، موضوع سود و ضرر آن مکان نيز اهميت بسياري ميابد.

• توليد کننده – قابل ساخت و اجرا بودن يک طرح و ايده نيز از اصول طراحي است که بايد به آن توجه شود و در اين مورد نيز بايد با کمترين مواد و متريال تا حد ممکن بهترين و کاراترين محصول را توليد کرد. در راستاي اين هدف انجام تحقيقات و مطالعات در خصوص خواص مواد و روشهاي ساخت آنها و همچنين در مورد نحوه ي مونتاژ قطعات محصول لازم و ضروري ميباشد.













1-1-2- شناسايي افراد مرتبط

افراد مرتبط با اين پروژه در نگاه اول عبارتند از:

• توليد کننده – ميدانيم که توليد ناب توليدي است که در آن مديريت بهينه ، حداقل هزينه ، بهرهوري بالا و بيشترين بازدهي در نظر گرفته شود.

توليدکنندگان نمونه همواره در پي توليد ناب و حفظ جايگاه خود در صنعت از اين رهگذر ميباشند. اما ديگر توليد کنندگان که متاسفانه در جامعه ي ما اکثريت آنها را تشکيل ميدهد از ميان پارامترهاي توليد ناب فقط به حداقل هزينه ها و حداکثر سود مي انديشند و ديگر پارامترها را در درجات پايين اهمييت قرار داده و يا کاملا از الگوي توليد خود حذف ميکنند. نتيجه اينکه طراح بايد در پروسه ي طراحي خود جهت رفتار هر دو نوع از توليدکنندگان را در نظر گرفته و طرح پيشنهادي را به گونه اي ارائه دهد که به توليد ناب ختم گردد.



• مديريت مکان عمومي – همانطور که قبلا ذکر شد يکي از افراد مرتبط با اين محصول ، مديرت مکاني است که طرح مورد نظر بايد در آنجا پياده شود که تا کنون اغلب به علت بالا بودن هزينه ها از نصب مدلهاي موجود محصول مزبور خودداري ميکردند. بنابراين محصول طراحي شده بايد تا حدودي سبب جبران هزينه هاي مصرفي گردد.



• مراجعين به محل – اماکن عمومي به طور معمول پذيراي همه ي اقشار از همه ي طبقات اجتماعي با همه ي حالتها ، فرهنگها و آداب و رسوم ميباشد . به عنوان مثال اگر در فرودگاهها ، هتلها ، پايانه هاي مسافربري و راه آهن نصب شود علاوه بر همه ي اقشار آن جامعه ، توريستها و جهانگردان نيز با فرهنگها و زبانهاي متفاوت در ارتباط با اين محصول قرار ميگيرند. ويا گر در بيمارستانها ، درمانگاهها و آسايشگاهها تعبيه گردد علاوه بر پرسنل و ملاقات کننده ها ، بيماران و سالمندان نيز با تواناييهاي جسمي متفاوت در ارتباط با آن قرار ميگيرند. 6

2-1-2- بررسي نيازهاي کاربردي قشر هدف



در تحقيقات انجام شده در مورد نوع رفتارها در محيط وجود دو نوع رفتار را يکي در مورد آبسردکن و ديگري در مورد ليوان نشان ميدهد .

• در مورد آبسردکن – بعضي از متصديان اماکن عمومي که اين دستگاه را در اين مکانها نصب کرده اند مانند : مساجد ، بعضي از فروشگاه ها ، اماکن زيارتي و... ، از اعتقادات ديني و مذهبي خود استفاده کرده و آنها را به صورت جملات و عبارات کوتاه بر روي دستگاه آبسردکن و يا در محل آبخوريها قرار داده اند. و اما در مورد کساني که براي نوشيدن آب مراجعه ميکنند ، تقريبا شبيه به هم ميباشد . در ابتدا بعضي از افراد در مواجهه با انواع آبسردکنها اگر لحظه اي مکث ميکنند تا نحوه ي نوشيدن آب را دريابند سپس به دليل نبود ليوان و همچنين سايز هاي متفاوت آبسردکنها خم شده و به کمک دست و يا با دهان شروع به نوشيدن آب ميکنند . بعضي از افراد دهان خود را لبه ي شير گذاشته و بعضي ها نيز دست خود را به شير چسبانده و آب مي نوشند . عده ي کمي از افراد هم از ليوانهاي شخصي که به همراه دارند استفاده ميکنند. مراجعه کنندگاني که وسايل زيادي به همراه دارند قبل از نوشيدن آب وسايل خود را روي دستگاه قرار داده تا راحت تر رفع تشنگي کنند . بعضي از رهگذراني هم که وسايل وبار زيادي به همراه دارند به هنگام عبور از محل وسيايل خود را روي دستگاه آبسردکن قرار داده و به کارهاي ضروري که در آن لحظه پيش آمده است ميرسند. در بعضي از اماکن عمومي مانند دانشگاهها ، بانکها و بيمارستانها بعضي از افراد از دستگاه آبسردکن به عنوان ميز استفاده کرده و فعاليتهاي نوشتني خود را بر روي آنها انجام ميدهند .

رفتار جالب ديگري که بعضي از افراد به خصوص جوانان در مواجهه با انواع آبسرد کنهاي معمول بروز ميدهند ، استفاده از سطح استيلي و براق دستگاه به عنوان آينه ميباشد.



• در مورد ليوان – در مکانهايي که براي نوشيدن آب ، ليواني وجود ندارد بعضي از افراد همانطورکه ذکرشد از ليوانهاي شخصي خود استفاده ميکنند و يا به ندرت از فروشگاههاي اطراف ، ليوان يکبار مصرف تهيه ميکنند .

7

در مکانهايي هم که جا ليواني و ليوان يکبار مصرف وجود دارد بعضي از مراجعين ، ليوان را پس از مصرف بر روي آبسردکن و يا کنار آن قرار ميدهند . بعضي ها ليوان را پس از مصرف پرتاب ميکنند . بعضي ديگر براي ليوان مصرفي خود به دنبال سطل زباله در محيط ميگردند و بعضي هم ليوان را پس از رفع تشنگي با خود ميبرند تا شايد بار ديگر از آن استفاده کنند .





3-1-2- بررسي نيازهاي ارگونوميکي قشر هدف



رعايت اصول ارگونومي در هر محصول موجب سازگاري هر چه بيشتر آن محصول با ساختار بدن انسان به هنگام تعامل با يکديگر ميشود . در مورد جاليواني اصول مهم ارگونومي در موارد زير بررسي ميشود :

• رنگ و فرم – همانطور که ميدانيم شرط ديدن اشيا و پديده ها توسط چشم ، وجود نور است . اين محصول به لحاظ رنگ و فرم بايد به گونه اي طراحي شود که ديده شود و حس زيبايي شناسي را در بيننده احيا کند . يعني علائم و پيامهاي بصري را از طريق چشم به راحتي به مغز توسط اعصاب بينايي انتقال دهد .

• ارتفاع قرار گيري از زمين – محصول مورد نظر به علت حدود دسترسي هر چه آسانتر به ليوان ، بايد در ارتفاع مناسب خود قرار گيرد . البته در اين مورد بايد حس کنجکاوي کودکان و همچنين رفتار هاي کودکان بيش فعال را نيز در نظر گرفت .

• فاصله تا دستگاه آبسردکن – فاصله ي جاليواني تا آبسردکن نبايد آنقدر دور باشد که افراد ترجيح دهند با دست آب بنوشند به جاي اينکه مسافتي را جهت برداشتن ليوان طي کنند . و همچنين نبايد آنقدر نزديک باشد که هنگام حرکت دادن و تغيير مکان آبسردکن دست و پا گير و مشکل ساز باشد .

• نحوه ي برداشتن ليوان – همانطور که قبلا ذکر شد در مورد اين محصول با مخاطباني با تواناييهاي جسمي متفاوت روبرو هستيم . بنابراين برداشتن ليوان از جاليواني نبايد نياز به وارد آوردن نيروي زياد و همچنين وقت گير و زمان بر باشد .

8



4-1-2- بررسي قدرت اقتصادي قشر هدف



طبق مطالب قبل ، نصب جاليواني در اماکن عمومي علاوه بر هزينه ي خريد آن هزينه ي ليوانهاي يکبار مصرف به علت تردد جمعيت زياد در اماکن عمومي براي مديريت اين مکانها بسيار سنگين بوده و تا کنون اقدامي هم جهت جبران اين هزينه ها صورت نگرفته است . ازطرف ديگر همانطور که قبلا ذکر شد ، افراد مراجعه کننده براي نوشيدن آب از همه ي اقشار جامعه با همه ي گرفتاريها و مشغله هاي روزانه ميباشند . که ممکن است هزينه و وقتي براي تهيه ي ليوان نداشته باشند .

نتيجه اينکه بايد محصول مورد نظر به گونه اي ايده پردازي و طراحي گردد که در آن به نيازهاي اقتصادي مديريت اماکن عمومي مرتبط با اين محصول و همچنين قدرت اقتصادي مراجعه کنندگان به محل ، مورد توجه گيرد







1-2-2- تعيين ماهيت و کاربرد محيط

اين محصول جهت استفاده در محيط هاي عمومي و پر تردد طراحي ميشود . ماهيت اين گونه محيط ها شلوغي و ازدحام ، گرد و غبار و آلودگي است که در پروسه ي طراحي بايد لحاظ گردد .

محيط هاي عمومي معمولا داراي فضاهاي نسبتا وسيع با ديوارهاي بلند ، عموما سرپوشيده و گاهي رو باز هستند . اين محصول جهت نصب بر روي ديوار اين گونه محيط ها در نظر گرفته شده است . که به هر حال سبب ايجاد سوراخ و در دراز مدت ايجاد جا و لک خود بر روي ديوار محل مزبور ميشود که ميتواند پس از برداشته شدن و تصميم به عدم استفاده از آن تا حدودي موجب آسيب رساندن به زيبايي و نظافت محل گردد . علاوه بر اين در محيط هاي عمومي به علت تردد زياد ، محصولات مورد استفاده نبايد داراي فرم ها و اشکالي باشد که موجبات افزايش خطر آسيب رسيدن هم به افراد مرتبط و هم به خود محصول را فراهم آورد . بايد سعي شود تا حد ممکن اين موارد هم در پروسه ي طراحي و توليد در نظر گرفته شود .



2-2-2-بررسي شرايط فيزيکي محيط

اگر محصول مورد نظر در محيط هاي روباز مثل استخرها و يا پارکها نصب شود، در معرض رطوبت ، باد و باران و نور آفتاب قرار ميگيرد پس بايد از مواد ضد زنگ و يا غير قابل زنگ زدن استفاده شود . متريال مصرفي آن نبايد در نور آفتاب تغيير شکل يا تغيير سايز و يا تغيير رنگ پيدا کند . و همچنين داراي استحکام مناسب ميان قطعات نصب محصول به جايگاه خود باشد.

و اگر قرار به تعبيه ي اين طرح در محيط هاي آلوده ي بيمارستاني و يا درمانگاهها باشد بايد به گونه اي طراحي شود که فرد مراجعه کننده فقط به يک ليوان دسترسي داشته

14

باشد ودر صورت وجود آلودگي ، آن را به ليوانهاي ديگر منتقل نکند . علاوه بر اين بايد داراي سز پوش مناسب جهت جلوگيري از نفوذ گرد و غبار محيط به داخل جاليواني باشد.

و بالاخره اينکه اگر جهت نصب در محيط هاي مسافرتي مانند : فرودگاهها ، پايانه هاي مسافربري و راه آهن طراحي ميشود بايد حضور توريستها و مسافران خارجي را در اين اماکن در نظر گرفت و تغييرات لازم را در طرح پيشنهادي لحاظ کرد . مواردي مانند: فرهنگ ، زبان ، دين و مذهب و ...



5-3-2- بررسي روشهاي توليد و مونتاژ محصول

فرآيند ساخت قطعات پلاستيکي به دو طريق عمده صورت ميگيرد :

• قالبهاي تزريقي بادي – به طور معمول پلاستيک مصرفي در اين نوع قالبگيري از نوع پلي اتيلن ميباشد که مزيتهاي اين روش عبارتند از :

الف) پايين آوردن هزينه هاي توليد

ب) سرعت عمل در توليد

و معايب اين روش نيز عبارتند از :

الف) عدم يکنواختي در ضخامت به علت طول زياد قطعه

ب) دفرمه شدن يا مواج شدن قطعه پس از توليد به علت طول زياد و ضخامت کم .

ج) عدم براقيت و پوليش کافي

لازم به ذکر است که ضخامت قطعات قالبهاي بادي معمولا و با روند عادي توليد نميتواند بيشتر از 1.5 ميليمتر باشد .

• قالبهاي تزريق پلاستيک سومبه ماتريسي - مزيتهاي اين روش عبارتند از :

الف)ضخامت قطعه در همه ي قسمتها يکنواخت ميشود.

ب) بنا به نظر طراح ميتوان ضخامت قطعه را از حداقل 1ميليمتر به بالا در نظر گرفت.

ج) ميتوان در توليد با اين روش از مواد گوناگوني استفاده کرد مانند: اي بي اس ، پلي پروپيلن ، پلي کربنات و ...

د) عدم دفرمه شدن قطعه پس از توليد در صورتي که از سيستم کولينگ(خنک کننده) مناسب در قالبگيري استفاده شود . 22

و تنها عيب اين روش افزايش نسبي هزينه ها نسبت به قالبهاي بادي است. اگر در پروسه ي توليد اين محصول از قالبهاي تزريق پلاستيک استفاده شود بايد از دو سمبه ي گوه اي متحرک جهت شکل دهي قسمت داخل استفاده گردد.

در روند اتصال و پرس دو قسمت پاييني محصول توسط حلال ها انجام ميگيرد .از يک چسب با پايه ي مواد اکريلوبوتادين ، استايرن به علاوه ي حلال اي بي اس که ميتوان لز استون با حلالهاي ديگر اي بي اس استفاده کرد.

دسته بندی: کارآفرینی » خدماتی و آموزشی

تعداد مشاهده: 1340 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 35

حجم فایل:28 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: